اینها رو بخوان سالم بمان :

خواص دارویی و گیاهی

حکم شرعی نگهداری سگ در آپارتمان
حکم شرعی نگهداری سگ در آپارتمان

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، در برخی خانه ها مشاهده می شود که سگ را نگه داری می کنند و این حیوان در کنار سایر اعضای خانواده زیر یک سقف است.برخی افراد نیز به خرید و فروش این حیوان و متعلقاتش می پردازند.اما درباره نگه داری سگ و خرید فروش متعلقات آن مراجع پاسخ می دهند.

آیت الله خامنه ای:

نگهداری سگ غیر از سگ گله و شکاری و نگهبان مذموم است و اگر این کار تشبه به غیرمسلمانان باشد و باعث ترویج فرهنگ آنان گردد و یا باعث آزار و اذیت همسایگان گردد، حرام است. در مورد خرید و فروش متعلقات سگ،به طور کلی اینگونه امور اگر باعث ترویج عمل باطل محسوب می شود، جایز نیست.

آیت الله مکارم شیرازی: 

نگهداری سگ اگر به قصد استفاده مشروع و عقلایی مثل نگهبانی باشد، اشکالی ندارد؛ولی خرید و فروش و نگهداری سگهای زینتی و امثال آن جایز نیست و اگر فایده این وسایل منحصر در سگهای زینتی و خانگی باشد خرید و فروش آن اشکال دارد.حکم شرعی نگهداری سگ در آپارتمان

آیت الله سیستانی:

خرید و فروش سگ جایز نیست،مگر سگ شکار ولی نگهداری آن اشکال ندارد.اگر چه نجس است و نماز خواندن در خانه ای که سگ در آن نگهداری می شود مکروه شمرده شده است.

منبع:باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه سایر رسانه‌ها



آخرین پرسش ها و پاسخ ها را همه روزه در ایمیل خود مطالعه کنید.


حاضرین در سایت :

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و استفاده از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز است.حکم شرعی نگهداری سگ در آپارتمان


Copyright 2018 – All Rights Reserved

حکم نگهداری سگ در خانه !




در آموزه های دینی، با در نظر گرفتن مصالح و مفاسد، درباره نگهداری برخی حیوانات در محل زندگی انسان توصیه هایی شده، چنان که از نگهداری برخی نهی شده است.حکم شرعی نگهداری سگ در آپارتمان




مساله نجاست سگ یکی از مسائل فقهی اسلام هست، که در جامعه امروزی اطلاع از چگونگی آن برای بسیاری حائز اهمیت است. عده ای از سر کنجکاوی می خواهند بدانند که: چرا اسلام سگ را نجس می داند؟ و در کدام آیه یا روایت از متون دینی ما، علت نجاست سگ بیان شده است؟ این افراد در این حکم، شک و شبهه ای ندارند و تنها از فلسفه نجاست سگ سوال می کنند. می خواهند بدانند: آیا در اسلام فقط حکم نجاست سگ بیان شده یا علاوه بر این،  به فلسفه این حکم نیز اشاره ای شده است؟

عده ای نیز دم از حقوق حیوانات می زنند و حکم نجاست را بر خلاف حقوق سگ می دانند! از نگاه آنان سگ یک حیوان با وفا است و همین را دلیلی برای طهارتش می دانند. علاوه بر این از کوچک ترین دستاویزها برای اثبات سلیقه شان استفاده می کنند:

– مگر می شود سگ با این وفاداریش نجس باشد؟

– در قرآن و روایات از نجاست سگ سخنی به میان نیامده است!؟

– قرآن با نام بردن از سگ اصحاب کهف، از این حیوان تمجید کرده است!

– حضرت علی(علیه السلام) مردم را به یادگیری ده خصلت ارزنده ی سگ و بکار بستن این خصائص در زندگی توصیه فرموده‌اند!

– و …

حال آنکه معلوم نیست نام بردن از سگ اصحاب کهف در قرآن چه ربطی به نجاست یا طهارت سگ دارد؟ وفاداری سگ و مفید بودنش ، چه ربطی به عدم نجاست او دارد؟ و چگونه می توان از سخن امیرالمومنین(علیه السلام) پی به طهارت سگ برد؟

برخورد سلیقه ای با مسائل و ربط دادن همه چیز برای اثبات سلیقه شخصی، بخصوص برای کسانی که صلاحیت اظهار نظر در مسائل شرعی را ندارند تا جایی پیش می رود که در اصل و اساس مساله ای تشکیک می کنند.

برای به دست آوردن حکم شرعی، قرآن یکی از منابع استنباط احکام الهی می باشد، علاوه بر کتاب آسمانی ما، روایات معصومین(علیه السلام) یکی دیگر از منابع است که اگر حکمی در قرآن ذکر نشده بود باید به این روایات رجوع شود


اگر مفید بودن و وفادار بودن سگ برای حکم به طهارتش کافی باشد، پس خون که حیات انسان با کمبود آن در خطر می افتد، نباید نجس باشد؟ آیا کسی در فواید و نیاز انسان به خون و همچنین در نجس بودن آن شک دارد؟ آیا به بهانه ی اینکه انسان اشرف مخلوقات هست، می توان نجاست خون او را انکار کرد؟

یکی از سوالات مطرح در مساله نجاست سگ، اینست که : آیا در قرآن که کاملترین کتاب آسمانی است به نجاست سگ اشاره ای شده است یا نه؟

در قرآن کریم در سه مورد از سگ سخن گفته شده که عبارتند از:

1- ماجرای سگ اصحاب کهف: خداوند در سوره کهف در مورد سگ اصحاب کهف چنین می فرماید:

«…سگشان بر آستانه ی غار دو دست‏خود را دراز کرده بود.»(1) «… وَکَلْبُهُم بَاسِطٌ ذِرَاعَیْهِ بِالْوَصِیدِ …» (2)

در این آیه هیچ گونه اشاره ای به طهارت و نجاست سگ نشده است، نهایت استفاده ای که از این آیه می شود، اینست که:

– اصحاب کهف سگ نگهبانی را همراه داشتند.


– سگ در دهانه غار، یعنی محلی غیر از محلّ استراحت اصحاب کهف آرمیده بود(بِالْوَصِیدِ) .(3)

تنها نکته قابل توجه در اینجا، مساله همراه داشتن سگ است که در ذیل عنوان «نگهداری سگ در خانه» به آن خواهیم پرداخت. (که نگهداری سگ نگهبان اشکالی ندارد.)

2- ماجرای بلعم باعورا: خداوند در سوره اعراف، بلعم باعورا را به سگ تشبیه کرده ‏است و چنین می فرماید: «فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ اَلْکَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَیْهِ یَلْهَثْ أَوْ تَتْرُکْهُ یَلْهَثْ» (4)

سخن از یک عالم دانشمند است که ابتدا در مسیر حق بود، به گونه‏اى که کسى انتظار انحراف او را نداشت. سرانجام دنیاپرستى و پیروى از هواى نفس او را به سقوط کشاند. به نحوى که تشبیه به سگ شده است.

 

زیرا او بر اثر شدت هواپرستى و چسبیدن به لذات جهان ماده، یک حال عطشِ نامحدود به خود گرفته که همواره دنبال دنیاپرستى مى ‏رود نه به خاطر نیاز و احتیاج بلکه به شکل بیمارگونه‏اى همچون یک «سگ هار» که بر اثر بیمارى هارى، حالت عطش کاذب به او دست مى‏دهد و در هیچ حال سیراب نمى ‏شود.(5)

در این آیه نیز نه سخن از طهارت سگ است و نه سخن از نجاست آن آمده است.

3- حکم صید سگ شکارچی: خداوند در ابتدای سوره مائده می فرماید:

«یَسْأَلُونَکَ مَاذَا أُحِلَّ لَهُمْ قُلْ أُحِلَّ لَکُمُ الطَّیِّبَاتُ وَمَا عَلَّمْتُمْ مِنَ الْجَوَارِحِ مُکَلِّبِینَ تُعَلِّمُونَهُنَّ مِمَّا عَلَّمَکُمُ اللَّهُ فَکُلُوا مِمَّا أَمْسَکْنَ عَلَیْکُمْ وَاذْکُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَیْهِ …»(6)

از تو سۆال مى‏کنند چه چیزهایى براى آنها حلال شده است؟ بگو : آنچه پاکیزه است ، براى شما حلال گردیده؛ و (نیز) صید حیوانات شکارى و سگ‏هاى تربیت یافته … .

قرآن کریم در احکام فقهی معمولا به کلیات بسنده کرده است . به عبارتی دیگر قرآن همچون قانون اساسی است که فروع قوانین مدنی، حقوقی، جزائی و … را در آن نمی توان یافت


در این آیه سخن از حلال بودن گوشت حیوانی است که توسط سگ شکاری صید شده است نه نجاست یا طهارت سگ. هرچند دلالت بر قابل استفاده بودن صیدی که توسط سگ شکاری انجام شده دارد و در روایات نیز آمده است که این صید را می توان پس از شستن محل تماس سگ استفاده کرد. حکم شرعی نگهداری سگ در آپارتمان

این سه آیه تنها مواردی بودند که در آن سخن از سگ به میان آمده، امّا در آن نه اشاره به طهارت سگ شده نه نجاست آن. حال که ثابت شد قرآن دلالتی بر نجاست و طهارت سگ ندارد، آیا می توان نتیجه گرفت که پس سگ نجس نیست؟

آیا همه احکام باید در قرآن ذکر شده باشند؟

آیا می توان حکمی را فقط بخاطر عدم ذکر آن در قرآن انکار کرد؟(7)

 

اولاً: قرآن کریم در احکام فقهی معمولا به کلیات بسنده کرده است. به عبارتی دیگر قرآن همچون قانون اساسی است که فروع قوانین مدنی، حقوقی، جزائی و … را در آن نمی توان یافت.


ثانیاً: تبیین و تفسیر آن را به پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) و به دنبال آن، امامان معصوم(علیهم السلام) سپرده است، «وَ أَنْزَلْنَا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ»(8) یعنی ای پیامبر ما ذکر بر تو نازل کردیم تا برای مردم آنچه را بر ایشان نازل شد (قرآن) تبیین و تفسیر نمایی و خود قرآن دستور داده که علاوه بر آنچه خداوند در قرآن بیان فرموده، از سخنان پیامبر(صلی الله علیه وآله)  و امامان(علیه السلام)  اطاعت کنیم: «وَ مَا آَتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ مَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا»(9) یعنی ای مردم هر چه را رسول الله(صلی الله علیه وآله) به شما دستور داد ، اجرا کنید و هر چه را نهی کرد باز ایستید.

اگر پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) مى فرمایند: «إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی»(10)، من دو چیز گرانبها را در میان شما به امانت مى گذارم که این دو از هم جدا نمى شوند «إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا أَبَداً»، اگر به هر دوى آنها تمسک کردید هلاک نمى شوید.

سرّ این فرمایش پیامبر اکرم (صلّى الله علیه وآله وسلّم) این است که تمام آنچه ما به آن احتیاج داریم در نصّ و ظاهر قرآن نیامده است و ما باید در کنار قرآن روایات پیامبر(صلی الله علیه وآله) و ائمه(علیهم السلام) را در نظر بگیریم. اما اگر گفتیم یکى را قبول داریم، اگر گفتیم «حَسبُنا کِتابُ الله»، و عترت را رها کردیم، ضمانتى براى هدایت ما نخواهد بود. این دو چیز را باید با هم داشته باشیم تا بتوانیم به هدایت برسیم.(11)

خلاصه اینکه برای به دست آوردن حکم شرعی، قرآن یکی از منابع استنباط احکام الهی می باشد، علاوه بر کتاب آسمانی ما، روایات معصومین(علیهم السلام) یکی دیگر از منابع است که اگر حکمی در قرآن ذکر نشده بود باید به این روایات رجوع شود.

اگر مفید بودن و وفادار بودن سگ برای حکم به طهارتش کافی باشد، پس خون که حیات انسان با کمبود آن در خطر می افتد، نباید نجس باشد؟ آیا کسی در فواید و نیاز انسان به خون و همچنین در نجس بودن آن شک دارد؟ آیا به بهانه ی اینکه انسان اشرف مخلوقات هست، می توان نجاست خون او را انکار کرد؟

از امیرالمومنین علیه السلام روایت است كه آن حضرت فرمودند : از پیامبر اكرم صلَّى الله علیه و آله سۆال شد: خداوند سگ را از چه آفرید؟ حضرت فرمودند: حق تعالى آن را از آب دهان ابلیس آفرید. محضر مباركش عرض شد: یا رسول الله چگونه؟ حضرت فرمودند: هنگامى كه خداوند متعال آدم و حوّا را به زمین هبوط داد، آن دو همچون دو جوجه لرزان مى لرزیدند، ابلیس نزد درندگانى كه پیش از آدم در زمین بودند رفت و به آنها گفت: دو پرنده از آسمان به زمین آمده‌اند كه تا به حال بزرگتر از آنها دیده نشده، برویم و آنها را بخورید. درندگان به طرف ایشان حركت كردند و ابلیس پیوسته ایشان را تحریص و ترغیب مى كرد و فریاد مى زد و درندگان را به مسافتى نزدیك آدم و حوّا آورده بود، از سرعت و شتاب در كلامش آب دهان او بیرون ریخت و خداوند متعال از آن ب دو سگ آفرید، یكى نر و دیگرى ماده، این دو سگ در اطراف آدم و حوّا ایستادند سگ ماده در جدّه و سگ نر در هند و نگذاردند كه درندگان نزدیك آن دو شوند و از همان روز سگ دشمن درندگان و درندگان نیز دشمن سگ گردیدند. (علل الشرائع ج1 ص 152)

 

پیامبر(صلی الله علیه وآله) فرمود: خانه ای که سگ در آن باشد، ملائکه الهی به آن در نمی آیند.

امیرمومنان علی(علیه السلام) فرمود: از نگهداری سگ در خانه بپرهیزید.

بی شک نهی از نگهداری این حیوان در محیط زندگی و نهی از نزدیک شدن به آن، برای آلوده بودن آن و زمینه انتقال برخی از میکروب ها و نجس بودن آن از نظر حکم فقهی است و روشن است که حفظ و نظافت و بهداشت خود و محیط زندگی و پاکی بدن و لباس و ظروف و ابزار و وسایل خورد و خوراک از نظر تعالیم دینی اهمیت بسیاری دارد؛ ولی با این حال داشتن سگ آموزش دیده که از آن برای اهدافی مانند نگهبانی مزرعه، کارخانه و گله یا در شکار و جست و جوی اجناس قاچاق استفاده می شود، در صورتی که سه نکته یاد شده (نظافت، طهارت و بهداشت) درباره آن مراعات شود از نظر احکام اسلامی اشکال ندارد.

امیر مومنان فرمود: در نگهداری سگ خیری نیست، مگر در سگ شکاری برای نگهبانی و سگ همراه گله گوسفندان.

 

پی نوشت ها :

1. مصباح یزدی، محمدتقی، آذرخشی دیگر ازآسمان کربلا، انتشارات مۆسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، چاپ اول

2. شیخ حر عاملى، وسائل الشیعة، 29 جلد، مۆسسه آل البیت علیهم‏السلام

3. نجفی ، محمد حسن، جواهر الکلام

4. مغنیه، محمد جواد، الفقه المذاهب الخمسة

5. آیة الله حکیم، سید محسن، مستمسک العروة الوثقی، 14 جلد

6. مطهری، مرتضی ، مجموعه آثار

7. صدوق، شیخ محمد بن علی بن الحسین بن بابویه القمی، علل الشرایع، دو جلد، انتشارات دارالبلاغه.

8. پیام زن، پیاپی 104، ص 66-70 و 65

9. جمعی از نویسندگان، جامعه ایده‌آل اسلامی و مبانی تمدن غرب

10. انصارى، شیخ مرتضى، المکاسب

11. نجفی الخوانساری، موسى بن محمد، منیة الطالب فی شرح المکاسب، ‍ تقریرات المحقق المیرزا محمد حسین النائیینى

                                                                                                                                               فرآوری : زهرا اجلال

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع :

کتاب مفاتیح الحیاة آیت الله جوادی آملی

سایت آیت الله مکارم شیرازی

هدانا – سيري در معارف هدايت بخش اهل البيت عليهم السلام

در روايتى موثّق امام صادق علیه السلام فرمودند: «هر كس در خانه‌اش سگ نگه دارد، هر روز مقدارى از ثواب اعمالش كاسته مى‌شود». در روايتى صحيح مى‌خوانيم كه حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود: «خيرى در (نگهدارى) سگ‌ها نيست، مگر سگ شكارى يا سگ گلّه (وسگ پاسبان)»

فهرست این نوشتار:

نگهداری سگ در منزل یا آپارتمان شرعا نباید برای همسایه ها ایجاد مزاحمت و یا سر و صدا کند، در صورت آزار دیگران این عمل حرام است در غیر این صورت نگهداری سگ کراهت دارد و زیبنده افراد با ایمان نیست!. لازم به ذکر است اگر قانونی درباره نگهداری سگ در آپارتمان و سطح شهر باشد باید رعایت شود.حکم شرعی نگهداری سگ در آپارتمان

 

۱. از امام صادق عليه السلام روايت شده است كه فرمود: «مكروه است مسلمان در خانه‌اش سگ نگه دارد».(مگر در مواردى كه خواهد آمد).

۲. نيز در روايتى موثّق فرمود: «هر كس در خانه‌اش سگ نگه دارد، هر روز مقدارى از ثواب اعمالش كاسته مى‌شود».[۲]

۱. در حديث است كه حضرت رسول صلى الله عليه و آله به عدّه‌اى كه خانه‌هايشان از شهر دور بود اجازه داد (كه براى حفاظت) سگ نگاه دارند.[۳]

۲. در روايتى صحيح مى‌خوانيم كه حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود: «خيرى در (نگهدارى) سگ‌ها نيست، مگر سگ شكارى يا سگ گلّه (وسگ پاسبان)».[۴]

حکم شرعی خرید و فروش سگ

۳. از امام صادق عليه السلام روايت شده است كه فرمود: «سگ شكارى را در خانه نگهدارى نكن، مگر اينكه بين تو وآن درى باشد كه بر روى سگ بسته شود».[۵]

۴. در حديثى موثّق ومعتبر آمده است كه: حيوانات را به جنگ همديگر انداختن كار خوبى نيست، مگر سگى كه براى شكار حيوانات بفرستند.[۶]

۵. در چندين روايت معتبر آمده است كه: هرگاه حيوانى را سگ شكارى تعليم‌ديده شكار كند، اگر هنگامى به آن برسى كه هنوز جان در بدن دارد آن را ذبح كن واگر جان نداشته باشد حلال است؛ مشروط بر اينكه به هنگام فرستادن سگ به سوى شكار، بسم الله گفته باشى وآنچه را حيوانات ديگر يا سگى كه براى شكار تعليم داده نشده شكار كنند، اگر زمانى به آن برسى كه هنوز جان دارد وآن را ذبح كنى حلال است؛ در غير اين صورت حرام است وهر حيوانى را كه با تير (پيكان‌دار يا بى‌پيكان) شكار كنى به گونه‌اى كه تير در بدنش فرو رود، چنانچه هنگامى به او برسى كه جان داشته باشد آن را ذبح كن واگر جان داده باشد در صورتى كه به هنگام انداختن تير، نام خدا را برده باشى حلال است. واگر با شمشير ونيزه وسلاح‌هاى ديگر (از اين قبيل) شكار كرده باشى همين حكم را دارد. وچنانچه با سنگ يا تفنگ يا كمان يا گلوله وساير چيزهايى كه از جنس آهن نيست وشكار بر اثر سنگينى آن چيز از پا بيفتد، چنانچه زمانى به آن برسى كه جان داشته باشد وآن را ذبح كنى حلال است وگرنه حرام است».[۷]

در حديثى معتبر مى‌خوانيم كه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: «از پى شكار نرويد كه بيم ضرر براى شما مى‌رود وهنگامى كه صداى سگ وفرياد الاغ را مى‌شنويد از شرّشيطان رانده‌شده به خداپناه ببريد،زيرا آنهاچيزى مى‌بينند كه شما نمى‌بينيد».[۸]

حلية المتقين، علامه مجلسی با بازبینی حضرت آیت الله مکارم شیرازی.

مطابق نظر آيت الله سيستاني

۸پرسش: شرایط نگهداری سگ در منزل و باغ جهت نگهبانی چگونه می باشد ؟

پاسخ: مانعی ندارد و شرط خاص برای آن نیست .

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.

تبصره: به فتوای فقها و حضرت آیت الله سیستانی سگ حیوان نجسی است و در نگه داری آن باید رعایت مسئله طهارت و نجاست را داشت.

 

قصد اجارۀ آپارتمانی را دارم که ساکن فعلی آن در خانه سگ نگهداری میکند. نسبت به تطهیر خانه چه وظیفه ای دارم؟ پاسخ تا اطمینان به سرایت نجاست پیدا نکردید، وظیفه ای ندارید.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی شبیری زنجانی.

ویژه نامه و بخش احکام جامع سایت هدانا

حکم شرعی خرید و فروش سگ

تطهیر ظرف سگ

احکام شکار کردن با سگ شکاری

سگ و خوک مطابق نظر ۱۰ مرجع

چرا سگ در اسلام نجس است

خرید و فروش سگ در کشور غیر اسلامی

حکم شرعی سگ گردانی در کوچه و خیابان

تطهير لباسي كه سگ دهان زده

نیم خورده سگ و خوک و کافر

نجاست محلى كه سگ از آن‌ جا عبور كرده است

عضو تیم نویسندگان سایت هدانا.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

حکم شرعی نگهداری سگ در آپارتمان

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

ویژه روز:

تخریب بقیع توسط وهابیت

ازدواج‌های عاشقانه و زیان‌های آن

اعجاز آیات قرآن در مورد گیاهان

دریافت بهترین اخبار ومقالات هدانا

مشاوره خانواده و سبک زندگی:

چگونه شوهر مناسب پیدا کنیم

صداقت در خواستگاری

سوالات جلسه اول خواستگاری دختر از پسر

چرا مرد باید نفقه زن را بدهد

اصول رابطه جنسی رضایت‌بخش

خصوصیات بهترین زنان از دیدگاه اسلام

چگونه از دخالت مادر شوهر در زندگی جلوگیری کنیم

ازدواج فاميلي از نظر اسلام

توصیه برای مطالعه شما:

گوشه ای از سنتهای پیامبر اکرم

اعمال شب و روز عاشورا در مفاتیح الجنان

حدیث: گناه ارزش خواستن ندارد!

متن زیارت پیامبر از نزدیک

آیت الله مکارم شیرازی: رئیس جمهور به شبکه‌های اجتماعی خارجی دل بسته است/لزوم توجه به شبکه های پیام رسان ایرانی

فرصت آخرین روزهای ماه شعبان را از دست ندهید

آیا بهشت و جهنم وجود دارد

چگونه خدا را بشناسيم؟ (3)

مطالب تصادفی احکام:

چگونگی مصرف کفاره نزدیکی در حیض و نفاس

عشریه چیست

حکم نگه داری خرگوش و نماز با لباس همراه مو آن

ذبح مرغ توسط دستگاه

تشهد اضافى در نماز چه حکمی دارد

حکم رابطه نامشروع با دختر باکره

حکم طلاق زنی که در زمان حیض طلاق داده شده است

راه حلی برای رفع کاهلی در نماز

| فارسی | العربیة | اردو | English |

| تمامی حقوق شرعاً و قانوناً برای تیم هدانا محفوظ می باشد و نقل مطالب با ذكر منبع سبب امتنان است. © کپی رایت – هدانا HADANA.IR |


زندگی اجتماعی ما انسان‌‌ها؛ متشکل از مجموعه قراردادها و مقرراتی است که به ما کمک ‌‌می‌کند؛ در کمال آرامش و صلح در کنار یکدیگر زندگی نماییم. گاهی این قراردادها و قوانین؛ به مذاق بخشی از جامعه خوش ‌‌‌نمی‌آید ولی نکته حائز اهمیت این ‌‌می‌باشد که؛ قانون حرف اول و آخر را در زندگی اجتماعی تعیین ‌‌می‌سازد. بنابراین؛ انسان‌‌ها بایستی دیدگاه‌‌های مخالف و مغایر خود با قانون را در چارچوبی قانون محور و صلح جویانه بیان داشته و از تخلف از قوانین جاری امتناع ورزند! یکی از موضوعاتی که در سالیان اخیر در کشورمان ایران، مشکلات و مخاطرات زیادی را در روابط آپارتمان نشینی و یا سایر صورت‌‌های زندگی همسایه‌‌ها با یکدیگر ایجاد نموده است؛ بحث نگهداری سگ، گربه و دیگر حیوانات خانگی در آپارتمان ‌‌می‌باشد.

این موضوع قطعا نیاز به گفتمان فرهنگی و اجتماعی مختص به خود را دارد که این تفاوت سلیقه در نگهداری سگ، گربه و دیگر حیوانات خانگی در بین گروه‌‌های مختلف مردم با سلایق و دیدگاه‌‌های متفاوت حل و فصل شود ولی متاسفانه؛ شاهد این بستر در کشور نیستیم و این تفاوت دیدگاه به صورت گفتمان محور حل نشده است.

ما ‌‌می‌دانیم که دستورات دین اسلام و مذهب شیعه، به میزان زیادی در دیدگاه‌‌ها و تفکرات ایرانیان وجود دارد و ‌‌‌نمی‌توان این موضوع را به راحتی انکار کرد. در واقع بخشی از مردم ما به دلیل احکام دینی؛ بر این اعتقادند که حیوانی مثل سگ، نجس بوده و نگهداری آن در خانه و محل‌‌های عمومی، مغایر شرع و اخلاق ‌‌اسلامی ‌است. همچنین بخشی از مردم بر این باورند که حیوانات خانگی دارای بسیاری از بیماری‌‌های قابل انتقال به انسان هستند که تهدیدی به سلامت و تندرستی انسان‌‌ها ‌‌می‌باشد. بنابراین؛ نگهداری از سگ، گربه و دیگر حیوانات خانگی را نادرست تلقی کرده و با اشخاصی که در نزدیکی محل سکونت و یا آپارتمان شان اقدام به نگهداری سگ، گربه و دیگر حیوانات خانگی ‌‌می‌نمایند، دچار مشکل ‌‌می‌شوند.

حکم شرعی نگهداری سگ در آپارتمان

از جهت دیگر؛ بخشی از مردم، برای موضوع نجس بودن سگ و دیگر حیوانات خانگی ارزش زیادی قائل ‌‌‌نمی‌باشند و با دلایل زیادی بر این باورند که سگ‌‌ها و دیگر حیوانات خانگی موجوداتی دوست داشتنی و ارزشمند هستند که بایستی مورد احترام و مهربانی ما انسان‌‌ها قرار گیرند. این دسته از افراد؛ ادعای خطر سگ و حیوانات خانگی را برای سلامت و بهداشت انسان‌‌ها با در نظر گرفتن موضوع واکسیناسیون حیوانات، بهداشت حیوانات و… رد ‌‌می‌نمایند و هر گونه تهدید سلامت انسان‌‌ها را از جهت سگ، گربه و دیگر حیوانات خانگی بسیار بهانه جویانه تلقی ‌‌می‌کنند.

با همه این اوصاف؛ قانون به عنوان عنصر تعیین کننده درست و غلط یک جامعه بوده و بایستی از طرف دیدگاه‌‌های گوناگون مورد احترام قرار گیرد. البته احترام به قانون؛ مغایرتی با دیدگاه مطالبه جویانه و فعالیت مدنی افراد در جهت اثبات صحت و درستی دیدگاه شان ‌‌‌نمی‌باشد و آحاد مردم، حق انتقاد و اعتراض نسبت به مسائل مختلف قانونی دارند که بایستی در چارچوبی قانونی و با رعایت موازین حقوقی و اخلاقی به انجام پذیرد.

گروه وکلای یاسا به منظور عمومیت بحث نگهداری سگ، گربه و دیگر حیوانات خانگی در آپارتمان و مشکلات همسایگان؛ به ابعاد حقوقی نگهداری سگ، گربه و دیگر حیوانات در آپارتمان بر اساس قانون آپارتمان نشینی پرداخته است.

با ما همراه باشید…

آیین ‌نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌‌‌ها در مورد نگهداری سگ، گربه و دیگر حیوانات خانگی در آپارتمان تعیین و تکلیف کرده است.

با گسترش و توسعه آپارتمان‌‌ها؛ زندگی همسایگان دارای تاثیر زیادی نسبت به یکدیگر بوده و قطعا مشکلات و تقابلات زیادی را نیز به همراه دارد. از همین رو، آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌‌‌ها؛ به دلیل تعیین و تکلیف در خصوص مناسبات و ارتباطات ساکنان آپارتمانها با یکدیگر و مشخص کردن حق و حقوق آپارتمان نشینان به تصویب رسیده است که بخش اعظ‌‌می‌از مسائل و روابط چند جانبه همسایه‌‌ها را در آپارتمان نشینی در بر دارد.

آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها؛ در خصوص نگهداری از سگ، گربه و دیگر حیوانات خانگی نیز به صراحت تعیین و تکلیف داشته است.

بر اساس ماده ۳ آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها: «قسمت‌‌هایی از ساختمان و اراضی و متعلقات آنها که به ‌طور مستقیم و یا غیر مستقیم مورد استفاده تمام شرکاء ‌‌می‌‌باشد، قسمتهای مشترک محسوب ‌‌می‌‌گردد و ‌‌‌نمی‌‌توان حق انحصاری برآنها قائل شد.»

همچنین در تبصره ماده ۳ آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها: «گذاردن میز و صندلی و هر نوع اشیای دیگر وهمچنین نگاهداری حیوانات در قسمتهای مشترک ممنوع است‌. قسمت‌‌های مشترک در ملکیت مشاع تمام شرکای ملک است‌، هر چند که در قسمته‌‌‌ای اختصاصی واقع شده باشد و یا از آن قسمت‌‌ها عبور نماید.»

با عنایت به این ماده قانونی، به خوبی مشخص ‌‌می‌شود که نگهداری حیوانات خانگی مثل؛ سگ، گربه، مرغ و… در نقاط مشترک بین ساکنان آپارتمان ممنوع است و در صورت تخطی هر یک از ساکنان، بقیه همسایه‌‌ها از حق شکایت برخوردار ‌‌می‌باشند.

منظور از نقاط مشترک و مشاع آپارتمان؛ راه پله‌‌ها، پشت بام، راه رو، پارکینگ و… است که مورد استفاده عموم همسایه‌‌ها قرار ‌‌می‌گیرد.

از سوی دیگر در صورتی که نگهداری حیوانات مثل سگ و گربه در آپارتمان، زمینه ساز ایجاد سر و صدا و شیوع بیماری‌‌های متداول باشد؛ حق طرح دعوی علیه واحد آپارتمانی که اقدام به نگهداری از سگ، گربه و دیگر حیوانات خانگی ‌‌می‌نماید برای سایر همسایگان محفوظ است.

با این اوصاف آشکار ‌‌می‌باشد که؛ در قوانین آپارتمان نشینی ایران، در خصوص نگهداری سگ، گربه و دیگر حیوانات خانگی سخت گیری‌‌های زیادی وجود دارد و اشخاصی که تمایل به نگهداری حیوانات در آپارتمان شان دارند بایستی مقررات و مسائل بهداشتی را به نحو احسنت رعایت نمایند.

به طور کلی؛ توصیه ‌‌می‌شود در زندگی آپارتمان نشینی، تعامل و تفاهم با دیگر واحدها سرلوحه کاری همه ساکنان قرار گیرد و این موضوع مختص در زمینه نگهداری حیوان خانگی ‌‌‌نمی‌باشد و دیگر روابط دو انبه و چند جانبه در زندگی آپارتمانی، نیازمند همدلی و تعامل همه ساکنان ‌‌می‌باشد.

گروه وکلای یاسا؛ آماده ارائه مشاوره حقوقی و پاسخگویی به سوالات و ابهامات هموطنان عزیز در خصوص موضوع نگهداری حیوانات خانگی در آپارتمان است.

 

 

 

معتقدم؛ عدالت در تمامی ابعاد، حق مردم و اجرای عدالت تکلیف حکومت است.

سلام شب بخیر،اگه تو یک ساختمون شش واحده،یکی از واحدها داخل آپارتمان سگ آروم و بی سروصدا داشته باشه و مسائل بهداشتی هم در موردش در حد عالی رعایت کنه و هیچگونه مزاحمتی برای هیچ واحدی ایجاد نکرده باشه و هیچیک از واحدای دیگه از این موضوع ناراحت نباشن ولی یک واحد که کلا با همه چی تو ساختمون مشکل داره به این موضوع اعتراض کنه،آیا قانون حق رو به صاحب سگ میده یا همسایه ی معترض؟؟؟ممنون میشم جواب بدید

سلام ببخشید اگر من چنتا پرنده داشته باشم کهتوی انباری خونه ام روی پشت بام باشه و اصلانم بیرون نیادفقط روزی یه بار برم بهشون غذا بدم بیام همسایه ها میتونن شکایت کنن؟؟؟؟و هیچ گونه صدا و ازاریم ندارن فقط همسایه ها با من مشکل دارن به این قضیه گیر دادن

در انباری خود میتوانید نگهداری کنید ولی در مشاعات ساختمان خیر.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت

۸۷۱۳۲ (۰۲۱)


در آموزه های دینی، با در نظر گرفتن مصالح و مفاسد، درباره نگهداری برخی حیوانات در محل زندگی انسان توصیه هایی شده، چنان که از نگهداری برخی نهی شده است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از کتاب مفاتیح الحیاه آمده است:

پیامبر اکرم (ص) فرموده است: شتر مایه عزت و توانایی اهلش و گوسفند مایه برکت صاحب آن است .امیر مومنان علی (ع) فرموده است: بانگ خروس، نماز اوست و بال زدنش رکوع و سجود اوست.پیامبر اکرم (ص) فرموده است: هرگاه خروس در سحر بانگ زند ندا کننده ای از بهشت فریاد می زند: کجایند خاشعان ذاکر و رکوع کنندگان و سجده کنندگان و عابدان در رفت و آمد به مساجد و آمرزش خواهان؟

نکوهش از نگهداری سگ در خانهپیامبر(ص) فرمود: خانه ای که سگ در آن باشد، ملائکه الهی به آن در نمی آیند.امیرمومنان علی (ع) فرمود: از نگهداری سگ در خانه بپرهیزید.بی شک نهی از نگهداری این حیوان در محیط زندگی و نهی از نزدیک شدن به آن، برای آلوده بودن آن و زمینه انتقال برخی از میکروب ها و نجس بودن آن از نظر حکم فقهی است و روشن است که حفظ و نظافت و بهداشت خود و محیط زندگی و پاکی بدن ولباس و ظروف و ابزار و وسایل خورد و خوراک از نظر تعالیم دینی اهمیت بسیاری دارد؛ ولی با این حال داشتن سگ آموزش دیده که از آن برای اهدافی مانند نگهبانی مزرعه، کارخانه و گله یا در شکار و جست و جوی اجناس قاچاق استفاده می شود، در صورتی که سه نکته یاد شده (نظافت، طهارت و بهداشت) درباره آن مراعات شود از نظر احکام اسلامی اشکال ندارد.امیر مومنان فرمود: در نگهداری سگ خیری نیست، مگر در سگ شکاری برای نگهبانی و سگ همراه گله گوسفندان.

/62303

حکم شرعی نگهداری سگ در آپارتمان

تمامی حقوق این سایت برای خبرآنلاین محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright © 2018 khabaronline News Agancy, All rights reserved

حکم شرعی نگهداری سگ در آپارتمان
حکم شرعی نگهداری سگ در آپارتمان
0

اینها رو بخوان سالم بمان :

دیدگاهتان را بنویسید