دسته‌ها
دارو

مزاج گرم و خشک

خواص دارویی و گیاهی

مزاج گرم و خشک
مزاج گرم و خشک

طبع :
گرم و خشک

عنصر :
آتش

فصل :
تابستان

زمان شبانه روز :
ظهر

دسته بندی :
کمال گرایان

طعم :
تند

رنگ :
زرد

فلز :
سرب

سیاره :
زحل

سن شیوع :
جوانی – از ۲۰ تا ۴۰ سالگی

برونگرا
فعال
اجتماعی
پر سر و صدا
پرحرف
حاضر جواب
مصمم
خودانگیخته
پیشقدم
پیشگام
جاه طلب
هیجانی
سریع
چالاک
عجول
ناآرام
بیقرار
بیش فعال
پرتحرک
پر جنب و جوش
پر انرژی
متغیر
ناپایدار
جوگیر
اهل رقابت
ریسک پذیر
شجاع
پر جرات
جسور
تحریک پذیر
تهاجمی
پرخاشگر
بداخلاق
تندخو
عصبی
رُک و صریح
بهانه گیر
لجباز
زود از کوره در رفتن
دارای استعداد خشونت
کم حوصله
کم تحمل
جدی
باهوش
زیرک
ریزبین
تیزبین
دقیق
نکته سنج
بدبین
منفی نگر
دارای حافظه بسیار خوب
دارای روحیات مردانه
آینده‌نگر
تصمیم گیرنده سریع
عملگرا
با پشتکار
با اراده
منظم
مقید به اصول
محکم
استوار
خودخواه
تک رو
پر ادعا
متعصب
افراطی
مدیر


افراد صفراوی برونگرا و دارای روابط اجتماعی قوی هستند.
پرحرف، رُک و صریح و حاضر جوابند.
اگر صفرا در کسی زیاد غلبه کند، نکته سنج و پرحرف می شود.
ریزبین و دقیق هستند و به هر کاری سرک می کشند.

مقید به اصول و معتقد به برنامه ریزی در کارها هستند.
بااراده، جدی، استوار، مدیر و منظم بوده
و پشتکار زیادی دارند.

از حافظه و قدرت یادگیری بالایی برخوردارند.
افرادی باهوش، زیرک و زرنگ هستند.
در رشته های ریاضی، فیزیک و مهندسی استعداد خوبی دارند
و مخترعین خوبی می توانند باشند.
علاقمند به شعر و ادبیات هستند.

افرادی پر جنب و جوش، پر انرژی، عجول و بیقرارند.
تحرک زیادی دارند و در کارها سریع و چالاک هستند،
اما زود و سریع خسته می شوند.
گاهی افزایش صفرا باعث می شود که فرد حرکتی تکانشی انجام دهد و سپس آرام گیرد.
صفراوی مزاجها رفتارهای تند و تیزی دارند،
و در تمام اعمال و رفتار سرعت عمل بالایی نشان می دهند.
این افراد حتی در سخن گفتن هم سرعت بالایی دارند و پیوسته و تند صحبت می کنند.

پرجرات و متهورند، شجاعت بسیار بالایی دارند
و در امور پیشقدم می شوند.
مشاغلی که نیاز به ریاست و شجاعت و چالاکی است مناسب این افراد است، مثل فرمانده جنگ.

زود تصمیم می گیرند و زود هم تصمیم خود را به اجرا در می آورند.
در جایی که نیاز به تصمیم گیری سریع و عمل کردن فوری است، این افراد مناسبند.
انگلیسی ها صفراویهایشان را جدا کرده
و برای فرماندهی نظامی انتخاب می کنند، چون سریعاً تصمیم گرفته و سریعاً اقدام می کنند.
کار ضربتی می کنند و اصلاً فکر نمی کنند دارد چه می شود.

علاقه مند به ورزشهای خشن مثل بوکس و کاراته هستند.
شنا کردن در تابستان برایشان مطلوب است و سرعت بالایی در مسابقات شنا دارند.

افراد صفراوی تحریک پذیر بوده، زود عصبانی می شوند و از کوره در می روند
و زود هم آرام می شوند
و معمولا از عصبانیت خود پشیمان می گردند.
افزایش صفرا به عصبانیت بیشتر فرد می انجامد.
اطرافیان در برخورد با این افراد زمانی که در هوای گرم، عصبانی و کلافه اند
نباید مقابله به مثل کنند
و بهتر است کمی مراعات کنند تا عصبانیت آنها فروکش نماید.

افرادی بهانه گیر، بی حوصله یا کم حوصله هستند.
تک رو، خودخواه و لجبازند.
مستعد خشونت و بدخلقی و پرخاشگری هستند
که گاهی باعث رنجش دیگران می شود.

حساس، آینده نگر و گاهی خیالباف هستند.
گاهی سخاوتمند،
گاهی عاشق و گاهی فارغ،
گاهی علاقمند به ادبیات
و گاهی علاقمند به ریاضی،
گاهی با اراده و گاهی سست،
گاهی پرانرژی و گاهی كم‌انرژی هستند.
دارای استعداد معنوی به صورت مقطعی هستند.

افزایش صفرا در تابستان و در سالهای جوانی بیشتر است.

نکته جالب این است که صفراوی ها علیرغم عصبانی مزاج بودنشان
کمتر دچار سکته های قلبی و مغزی و انسداد عروق می شوند،
چرا که صفرا خلطی است تیز و سوزاننده که مسیر عروق را باز می کند.
به راحتی دچار چربی خون نمی شوند، مگر به هنگام غلبه سردی یا رطوبت.
دیابت هم کمتر به سراغ صفراوی ها می آید،
زیرا صفرا مانع رسوب مواد و ایجاد انسداد در اندامهای گوناگون بخصوص اندامهای انتهایی بدن می شود.


مزاج گرم و خشک

برای شناخت مزاج خود به آزمون مزاج شناسی مراجعه کنید.


منابع

مزاج، کیفیتی است در طب سنتی، که همان‌طور که در ذخیره خوارزمشاهی آمده‌است، از مخلوط شدن عناصر چهارگانه در بدن پیدا می‌شود و دارای ۹ قسم است.[۱] دانش شناخت مزاج، از مباحث مهم و بنیادین در طب اخلاط است (که در اذهان عامه به «گرمی» و «سردی» معروف است). قدما معتقد بودند مزاج‌ها از واکنش متقابل اجزاء عناصر چهارگانه متضاد، بوجود می‌آیند.[۲]

عناصر چهارگانه (عناصر اربعه)، شامل آب، باد، خاک و آتش هستند.از واکنش این چهار عنصر دو نتیجه حاصل می‌شود:

همچنین گرمی، سردی، تری و خشکی مزاج حاصل قوای اولیهٔ عناصر است.

مزاج بنا بر تقسیم عقلی به دو قسم کلی تقسیم می‌شود :

چهار مزاج مرکب:

مزاج گرم و خشک

اگر مقادیر عناصر متضاد در ترکیب برابر باشد، مزاج حاصل به اعتدال خواهد رسید؛ ولی اگر نتیجهٔ به دست آمده از ترکیب مقادیر عناصر متضاد در حد وسط نباشد، مزاج حاصل نامعتدل است. هر یک از مزاج‌های بسیط نماد کیفی عنصری از عناصر چهارگانه است.

خاورشناسان و استادان تاریخ علم دربارهٔ اصول قضایای علمی طب قدیم و تفسیر نظرات و معتقدات قدما، تحقیق کرده‌اند ولی موفق به تطبیق دانش مزاج‌شناسی با علم روز نشده و شرح و تفسیر آن را در نوشته‌های خود ناتمام گذاشته‌اند.[۶]
در اواخر قرن نوزدهم میلادی دشامبر[پانویس ۱] (دانشمند و محقق فرانسوی)، در دائرةالمعارف صد جلدی پزشکی مقالهٔ مفصلی تحت عنوان «مزاج»[پانویس ۲] نوشت. در این مقاله دشامبر فقط مزاج‌های دموی، بلغمی، صفراوی و سوداوی را که فهم آن سهل و آسان بوده مورد بحث قرار داده و در خصوص مزاج‌های گرم و سرد و تر و خشک که فهم و تفسیر آن‌ها مشکل بوده، چیزی ننوشته‌است. در واقع، موضوعی را که اساس طب قدیم بر آن استوار می‌باشد، مسکوت گذاشته‌است.[۷]جرج سارتن[پانویس ۳]

نظام معرفتی طب سنتی بر این اساس پی ریزی شده که بیماری در اثر به هم خوردن تعادل اخلاط اربعه یعنی صفرا و دم و بلغم و سودا به وجود می‌آید. ایده عناصر چهارگانه آب و باد و خاک و آتش و اینکه رماتیسم غلبه بلغم در پاست و کابوس شبانه، غلبه سودا در سر، هیچ مبنای تجربی ندارد و مبتنی بر یک دیدگاه فلسفی است.[۸]

دربارهٔ مزاج‌های گرم و سرد، ابن سینا در قانون در طب می‌نویسد: اجناس الدلایل آلتی من‌ها یتعرف احوال الامزجه عشره. (یعنی مزاج‌ها را از ده راه می‌توان شناخت)

در خلاصه الحکمه آمده‌است لامسه بهترین و سریع‌ترین راه ورود به تشخیص مزاج‌ها است. درک این روش حتی برای افراد عادی نیز تا حدودی آسان است؛ لذا این راه را بر سایر راه‌ها مقدم داشته‌اند.
طبیب باید خود مزاج معتدل داشته باشد، و اگر از لمس متوجه اختلاف دما نگردد، خواهد دانست که آن شخص، دارای مزاج معتدل است. اگر شخص لمس‌کننده خود مزاج معتدل نداشته باشد و بر این حال خود اطلاع داشته باشد، باز می‌تواند به تشخیص مزاج افراد دیگر بپردازد. یعنی اگر طبیب خود درجه حرارت بدنش گرم‌تر از مزاج معتدل باشد و دست به بدن شخص معتدل‌المزاجی بزند، با اینکه حس سردی می‌کند، مع‌هذا چون توجه به این نکته دارد که خودش گرم مزاج است، و به کیفیت اعتدال مزاج هم از راه دقت و تمرین در حس لمس آشنا است، لذا حکم غلطی دربارهٔ مزاج آن شخص نخواهد داد.[۹]

چون لمس نماید و منفعل نگردد لامس از پوست ملموس به سخونت و گرمی در بلدان معتدل‌الهوا دلالت می‌نماید بر حرارت مزاج ملموس و اگر منفعل گردد از آن به برودت دلالت می‌کند بر برودت مزاج او بدون آنکه به سبب امر خارجی عارضی آن را سخونت و برودت عارض شده باشد.[۱۰] معنی جمله این است که اگر طبیب، به وسیله حس لمس، احساس گرمی یا سردی در شخصی نماید، دلالت بر گرمی یا سردی مزاج آن شخص دارد، مشروط بر این که گرمی و سردی به سبب امر خارجی عارض نشده باشد؛ در مباحث جداگانه‌ای تحت عنوان: سخنات و مبردات، کلیه عوامل گرم‌کننده و سردکننده بدن را که باعث افزایش یا کاهش درجه حرارت اشخاص می‌شود ذکر کرده‌اند.[۱۱]
در سال‌های اخیر نرم‌افزارهایی نیز برای تشخیص مزاج طراحی شده‌است که از جمله آن‌ها می‌توان به آزمون مزاج‌سنجی که در سایت طبایع[۱۲] ارائه شده‌است اشاره کرد؛ و البته نظر یک پزشک حاذق دقیق‌تر خواهد بود.

به‌طور کلی صاحبان هریک از مزاج های چهارگانه در یک سری ویژگی‌های ظاهری و اخلاقی و رفتاری مانند هم هستند. برای مثال سوداوی‌ها افرادی ریز بین و واقع نگرند و دموی‌ها افرادی بلند پرواز و سخت کوش. مزاج‌شناسی بررسی مجموعه ای از مؤلفه‌ها ـ من جمله رنگ پوست، جثه و هیکل، حالت اجزای صورت مثل بینی و چشم‌ها، میل و توان جنسی، عادت‌های رفتاری و …. ـ در یک فرد برای تشخیص مزاج وی می‌باشد .[۱۳]

قدما معتقد بودند ارتباط تنگاتنگی مابین سال‌های عمر انسان و مزاج او وجود دارد.

در این تقسیم‌بندی اختلاف نظرهایی وجود دارد.[۱۴]

قدما معتقد بودند

[نیازمند منبع]

Timeline

تاریخ بیهوشی عمومی
Neuraxial

تاریخ سی‌پی‌آر

گاه‌شمار روان‌کاوی
تاریخچه سازمان‌های روان‌کاوی
تاریخ جراحی اعصاب

پاپیروس‌های پزشکی مصری

گاه‌شمار آنتی‌بیوتیک‌ها

گاه‌شمار واکسن‌ها

مزاج، کیفیتی است در طب سنتی، که همان‌طور که در ذخیره خوارزمشاهی آمده‌است، از مخلوط شدن عناصر چهارگانه در بدن پیدا می‌شود و دارای ۹ قسم است.[۱] دانش شناخت مزاج، از مباحث مهم و بنیادین در طب اخلاط است (که در اذهان عامه به «گرمی» و «سردی» معروف است). قدما معتقد بودند مزاج‌ها از واکنش متقابل اجزاء عناصر چهارگانه متضاد، بوجود می‌آیند.[۲]

عناصر چهارگانه (عناصر اربعه)، شامل آب، باد، خاک و آتش هستند.از واکنش این چهار عنصر دو نتیجه حاصل می‌شود:

همچنین گرمی، سردی، تری و خشکی مزاج حاصل قوای اولیهٔ عناصر است.

مزاج بنا بر تقسیم عقلی به دو قسم کلی تقسیم می‌شود :

چهار مزاج مرکب:

مزاج گرم و خشک

اگر مقادیر عناصر متضاد در ترکیب برابر باشد، مزاج حاصل به اعتدال خواهد رسید؛ ولی اگر نتیجهٔ به دست آمده از ترکیب مقادیر عناصر متضاد در حد وسط نباشد، مزاج حاصل نامعتدل است. هر یک از مزاج‌های بسیط نماد کیفی عنصری از عناصر چهارگانه است.

خاورشناسان و استادان تاریخ علم دربارهٔ اصول قضایای علمی طب قدیم و تفسیر نظرات و معتقدات قدما، تحقیق کرده‌اند ولی موفق به تطبیق دانش مزاج‌شناسی با علم روز نشده و شرح و تفسیر آن را در نوشته‌های خود ناتمام گذاشته‌اند.[۶]
در اواخر قرن نوزدهم میلادی دشامبر[پانویس ۱] (دانشمند و محقق فرانسوی)، در دائرةالمعارف صد جلدی پزشکی مقالهٔ مفصلی تحت عنوان «مزاج»[پانویس ۲] نوشت. در این مقاله دشامبر فقط مزاج‌های دموی، بلغمی، صفراوی و سوداوی را که فهم آن سهل و آسان بوده مورد بحث قرار داده و در خصوص مزاج‌های گرم و سرد و تر و خشک که فهم و تفسیر آن‌ها مشکل بوده، چیزی ننوشته‌است. در واقع، موضوعی را که اساس طب قدیم بر آن استوار می‌باشد، مسکوت گذاشته‌است.[۷]جرج سارتن[پانویس ۳]

نظام معرفتی طب سنتی بر این اساس پی ریزی شده که بیماری در اثر به هم خوردن تعادل اخلاط اربعه یعنی صفرا و دم و بلغم و سودا به وجود می‌آید. ایده عناصر چهارگانه آب و باد و خاک و آتش و اینکه رماتیسم غلبه بلغم در پاست و کابوس شبانه، غلبه سودا در سر، هیچ مبنای تجربی ندارد و مبتنی بر یک دیدگاه فلسفی است.[۸]

دربارهٔ مزاج‌های گرم و سرد، ابن سینا در قانون در طب می‌نویسد: اجناس الدلایل آلتی من‌ها یتعرف احوال الامزجه عشره. (یعنی مزاج‌ها را از ده راه می‌توان شناخت)

در خلاصه الحکمه آمده‌است لامسه بهترین و سریع‌ترین راه ورود به تشخیص مزاج‌ها است. درک این روش حتی برای افراد عادی نیز تا حدودی آسان است؛ لذا این راه را بر سایر راه‌ها مقدم داشته‌اند.
طبیب باید خود مزاج معتدل داشته باشد، و اگر از لمس متوجه اختلاف دما نگردد، خواهد دانست که آن شخص، دارای مزاج معتدل است. اگر شخص لمس‌کننده خود مزاج معتدل نداشته باشد و بر این حال خود اطلاع داشته باشد، باز می‌تواند به تشخیص مزاج افراد دیگر بپردازد. یعنی اگر طبیب خود درجه حرارت بدنش گرم‌تر از مزاج معتدل باشد و دست به بدن شخص معتدل‌المزاجی بزند، با اینکه حس سردی می‌کند، مع‌هذا چون توجه به این نکته دارد که خودش گرم مزاج است، و به کیفیت اعتدال مزاج هم از راه دقت و تمرین در حس لمس آشنا است، لذا حکم غلطی دربارهٔ مزاج آن شخص نخواهد داد.[۹]

چون لمس نماید و منفعل نگردد لامس از پوست ملموس به سخونت و گرمی در بلدان معتدل‌الهوا دلالت می‌نماید بر حرارت مزاج ملموس و اگر منفعل گردد از آن به برودت دلالت می‌کند بر برودت مزاج او بدون آنکه به سبب امر خارجی عارضی آن را سخونت و برودت عارض شده باشد.[۱۰] معنی جمله این است که اگر طبیب، به وسیله حس لمس، احساس گرمی یا سردی در شخصی نماید، دلالت بر گرمی یا سردی مزاج آن شخص دارد، مشروط بر این که گرمی و سردی به سبب امر خارجی عارض نشده باشد؛ در مباحث جداگانه‌ای تحت عنوان: سخنات و مبردات، کلیه عوامل گرم‌کننده و سردکننده بدن را که باعث افزایش یا کاهش درجه حرارت اشخاص می‌شود ذکر کرده‌اند.[۱۱]
در سال‌های اخیر نرم‌افزارهایی نیز برای تشخیص مزاج طراحی شده‌است که از جمله آن‌ها می‌توان به آزمون مزاج‌سنجی که در سایت طبایع[۱۲] ارائه شده‌است اشاره کرد؛ و البته نظر یک پزشک حاذق دقیق‌تر خواهد بود.

به‌طور کلی صاحبان هریک از مزاج های چهارگانه در یک سری ویژگی‌های ظاهری و اخلاقی و رفتاری مانند هم هستند. برای مثال سوداوی‌ها افرادی ریز بین و واقع نگرند و دموی‌ها افرادی بلند پرواز و سخت کوش. مزاج‌شناسی بررسی مجموعه ای از مؤلفه‌ها ـ من جمله رنگ پوست، جثه و هیکل، حالت اجزای صورت مثل بینی و چشم‌ها، میل و توان جنسی، عادت‌های رفتاری و …. ـ در یک فرد برای تشخیص مزاج وی می‌باشد .[۱۳]

قدما معتقد بودند ارتباط تنگاتنگی مابین سال‌های عمر انسان و مزاج او وجود دارد.

در این تقسیم‌بندی اختلاف نظرهایی وجود دارد.[۱۴]

قدما معتقد بودند

[نیازمند منبع]

Timeline

تاریخ بیهوشی عمومی
Neuraxial

تاریخ سی‌پی‌آر

گاه‌شمار روان‌کاوی
تاریخچه سازمان‌های روان‌کاوی
تاریخ جراحی اعصاب

پاپیروس‌های پزشکی مصری

گاه‌شمار آنتی‌بیوتیک‌ها

گاه‌شمار واکسن‌ها

مزاج، کیفیتی است در طب سنتی، که همان‌طور که در ذخیره خوارزمشاهی آمده‌است، از مخلوط شدن عناصر چهارگانه در بدن پیدا می‌شود و دارای ۹ قسم است.[۱] دانش شناخت مزاج، از مباحث مهم و بنیادین در طب اخلاط است (که در اذهان عامه به «گرمی» و «سردی» معروف است). قدما معتقد بودند مزاج‌ها از واکنش متقابل اجزاء عناصر چهارگانه متضاد، بوجود می‌آیند.[۲]

عناصر چهارگانه (عناصر اربعه)، شامل آب، باد، خاک و آتش هستند.از واکنش این چهار عنصر دو نتیجه حاصل می‌شود:

همچنین گرمی، سردی، تری و خشکی مزاج حاصل قوای اولیهٔ عناصر است.

مزاج بنا بر تقسیم عقلی به دو قسم کلی تقسیم می‌شود :

چهار مزاج مرکب:

مزاج گرم و خشک

اگر مقادیر عناصر متضاد در ترکیب برابر باشد، مزاج حاصل به اعتدال خواهد رسید؛ ولی اگر نتیجهٔ به دست آمده از ترکیب مقادیر عناصر متضاد در حد وسط نباشد، مزاج حاصل نامعتدل است. هر یک از مزاج‌های بسیط نماد کیفی عنصری از عناصر چهارگانه است.

خاورشناسان و استادان تاریخ علم دربارهٔ اصول قضایای علمی طب قدیم و تفسیر نظرات و معتقدات قدما، تحقیق کرده‌اند ولی موفق به تطبیق دانش مزاج‌شناسی با علم روز نشده و شرح و تفسیر آن را در نوشته‌های خود ناتمام گذاشته‌اند.[۶]
در اواخر قرن نوزدهم میلادی دشامبر[پانویس ۱] (دانشمند و محقق فرانسوی)، در دائرةالمعارف صد جلدی پزشکی مقالهٔ مفصلی تحت عنوان «مزاج»[پانویس ۲] نوشت. در این مقاله دشامبر فقط مزاج‌های دموی، بلغمی، صفراوی و سوداوی را که فهم آن سهل و آسان بوده مورد بحث قرار داده و در خصوص مزاج‌های گرم و سرد و تر و خشک که فهم و تفسیر آن‌ها مشکل بوده، چیزی ننوشته‌است. در واقع، موضوعی را که اساس طب قدیم بر آن استوار می‌باشد، مسکوت گذاشته‌است.[۷]جرج سارتن[پانویس ۳]

نظام معرفتی طب سنتی بر این اساس پی ریزی شده که بیماری در اثر به هم خوردن تعادل اخلاط اربعه یعنی صفرا و دم و بلغم و سودا به وجود می‌آید. ایده عناصر چهارگانه آب و باد و خاک و آتش و اینکه رماتیسم غلبه بلغم در پاست و کابوس شبانه، غلبه سودا در سر، هیچ مبنای تجربی ندارد و مبتنی بر یک دیدگاه فلسفی است.[۸]

دربارهٔ مزاج‌های گرم و سرد، ابن سینا در قانون در طب می‌نویسد: اجناس الدلایل آلتی من‌ها یتعرف احوال الامزجه عشره. (یعنی مزاج‌ها را از ده راه می‌توان شناخت)

در خلاصه الحکمه آمده‌است لامسه بهترین و سریع‌ترین راه ورود به تشخیص مزاج‌ها است. درک این روش حتی برای افراد عادی نیز تا حدودی آسان است؛ لذا این راه را بر سایر راه‌ها مقدم داشته‌اند.
طبیب باید خود مزاج معتدل داشته باشد، و اگر از لمس متوجه اختلاف دما نگردد، خواهد دانست که آن شخص، دارای مزاج معتدل است. اگر شخص لمس‌کننده خود مزاج معتدل نداشته باشد و بر این حال خود اطلاع داشته باشد، باز می‌تواند به تشخیص مزاج افراد دیگر بپردازد. یعنی اگر طبیب خود درجه حرارت بدنش گرم‌تر از مزاج معتدل باشد و دست به بدن شخص معتدل‌المزاجی بزند، با اینکه حس سردی می‌کند، مع‌هذا چون توجه به این نکته دارد که خودش گرم مزاج است، و به کیفیت اعتدال مزاج هم از راه دقت و تمرین در حس لمس آشنا است، لذا حکم غلطی دربارهٔ مزاج آن شخص نخواهد داد.[۹]

چون لمس نماید و منفعل نگردد لامس از پوست ملموس به سخونت و گرمی در بلدان معتدل‌الهوا دلالت می‌نماید بر حرارت مزاج ملموس و اگر منفعل گردد از آن به برودت دلالت می‌کند بر برودت مزاج او بدون آنکه به سبب امر خارجی عارضی آن را سخونت و برودت عارض شده باشد.[۱۰] معنی جمله این است که اگر طبیب، به وسیله حس لمس، احساس گرمی یا سردی در شخصی نماید، دلالت بر گرمی یا سردی مزاج آن شخص دارد، مشروط بر این که گرمی و سردی به سبب امر خارجی عارض نشده باشد؛ در مباحث جداگانه‌ای تحت عنوان: سخنات و مبردات، کلیه عوامل گرم‌کننده و سردکننده بدن را که باعث افزایش یا کاهش درجه حرارت اشخاص می‌شود ذکر کرده‌اند.[۱۱]
در سال‌های اخیر نرم‌افزارهایی نیز برای تشخیص مزاج طراحی شده‌است که از جمله آن‌ها می‌توان به آزمون مزاج‌سنجی که در سایت طبایع[۱۲] ارائه شده‌است اشاره کرد؛ و البته نظر یک پزشک حاذق دقیق‌تر خواهد بود.

به‌طور کلی صاحبان هریک از مزاج های چهارگانه در یک سری ویژگی‌های ظاهری و اخلاقی و رفتاری مانند هم هستند. برای مثال سوداوی‌ها افرادی ریز بین و واقع نگرند و دموی‌ها افرادی بلند پرواز و سخت کوش. مزاج‌شناسی بررسی مجموعه ای از مؤلفه‌ها ـ من جمله رنگ پوست، جثه و هیکل، حالت اجزای صورت مثل بینی و چشم‌ها، میل و توان جنسی، عادت‌های رفتاری و …. ـ در یک فرد برای تشخیص مزاج وی می‌باشد .[۱۳]

قدما معتقد بودند ارتباط تنگاتنگی مابین سال‌های عمر انسان و مزاج او وجود دارد.

در این تقسیم‌بندی اختلاف نظرهایی وجود دارد.[۱۴]

قدما معتقد بودند

[نیازمند منبع]

Timeline

تاریخ بیهوشی عمومی
Neuraxial

تاریخ سی‌پی‌آر

گاه‌شمار روان‌کاوی
تاریخچه سازمان‌های روان‌کاوی
تاریخ جراحی اعصاب

پاپیروس‌های پزشکی مصری

گاه‌شمار آنتی‌بیوتیک‌ها

گاه‌شمار واکسن‌ها

مزاج، کیفیتی است در طب سنتی، که همان‌طور که در ذخیره خوارزمشاهی آمده‌است، از مخلوط شدن عناصر چهارگانه در بدن پیدا می‌شود و دارای ۹ قسم است.[۱] دانش شناخت مزاج، از مباحث مهم و بنیادین در طب اخلاط است (که در اذهان عامه به «گرمی» و «سردی» معروف است). قدما معتقد بودند مزاج‌ها از واکنش متقابل اجزاء عناصر چهارگانه متضاد، بوجود می‌آیند.[۲]

عناصر چهارگانه (عناصر اربعه)، شامل آب، باد، خاک و آتش هستند.از واکنش این چهار عنصر دو نتیجه حاصل می‌شود:

همچنین گرمی، سردی، تری و خشکی مزاج حاصل قوای اولیهٔ عناصر است.

مزاج بنا بر تقسیم عقلی به دو قسم کلی تقسیم می‌شود :

چهار مزاج مرکب:

مزاج گرم و خشک

اگر مقادیر عناصر متضاد در ترکیب برابر باشد، مزاج حاصل به اعتدال خواهد رسید؛ ولی اگر نتیجهٔ به دست آمده از ترکیب مقادیر عناصر متضاد در حد وسط نباشد، مزاج حاصل نامعتدل است. هر یک از مزاج‌های بسیط نماد کیفی عنصری از عناصر چهارگانه است.

خاورشناسان و استادان تاریخ علم دربارهٔ اصول قضایای علمی طب قدیم و تفسیر نظرات و معتقدات قدما، تحقیق کرده‌اند ولی موفق به تطبیق دانش مزاج‌شناسی با علم روز نشده و شرح و تفسیر آن را در نوشته‌های خود ناتمام گذاشته‌اند.[۶]
در اواخر قرن نوزدهم میلادی دشامبر[پانویس ۱] (دانشمند و محقق فرانسوی)، در دائرةالمعارف صد جلدی پزشکی مقالهٔ مفصلی تحت عنوان «مزاج»[پانویس ۲] نوشت. در این مقاله دشامبر فقط مزاج‌های دموی، بلغمی، صفراوی و سوداوی را که فهم آن سهل و آسان بوده مورد بحث قرار داده و در خصوص مزاج‌های گرم و سرد و تر و خشک که فهم و تفسیر آن‌ها مشکل بوده، چیزی ننوشته‌است. در واقع، موضوعی را که اساس طب قدیم بر آن استوار می‌باشد، مسکوت گذاشته‌است.[۷]جرج سارتن[پانویس ۳]

نظام معرفتی طب سنتی بر این اساس پی ریزی شده که بیماری در اثر به هم خوردن تعادل اخلاط اربعه یعنی صفرا و دم و بلغم و سودا به وجود می‌آید. ایده عناصر چهارگانه آب و باد و خاک و آتش و اینکه رماتیسم غلبه بلغم در پاست و کابوس شبانه، غلبه سودا در سر، هیچ مبنای تجربی ندارد و مبتنی بر یک دیدگاه فلسفی است.[۸]

دربارهٔ مزاج‌های گرم و سرد، ابن سینا در قانون در طب می‌نویسد: اجناس الدلایل آلتی من‌ها یتعرف احوال الامزجه عشره. (یعنی مزاج‌ها را از ده راه می‌توان شناخت)

در خلاصه الحکمه آمده‌است لامسه بهترین و سریع‌ترین راه ورود به تشخیص مزاج‌ها است. درک این روش حتی برای افراد عادی نیز تا حدودی آسان است؛ لذا این راه را بر سایر راه‌ها مقدم داشته‌اند.
طبیب باید خود مزاج معتدل داشته باشد، و اگر از لمس متوجه اختلاف دما نگردد، خواهد دانست که آن شخص، دارای مزاج معتدل است. اگر شخص لمس‌کننده خود مزاج معتدل نداشته باشد و بر این حال خود اطلاع داشته باشد، باز می‌تواند به تشخیص مزاج افراد دیگر بپردازد. یعنی اگر طبیب خود درجه حرارت بدنش گرم‌تر از مزاج معتدل باشد و دست به بدن شخص معتدل‌المزاجی بزند، با اینکه حس سردی می‌کند، مع‌هذا چون توجه به این نکته دارد که خودش گرم مزاج است، و به کیفیت اعتدال مزاج هم از راه دقت و تمرین در حس لمس آشنا است، لذا حکم غلطی دربارهٔ مزاج آن شخص نخواهد داد.[۹]

چون لمس نماید و منفعل نگردد لامس از پوست ملموس به سخونت و گرمی در بلدان معتدل‌الهوا دلالت می‌نماید بر حرارت مزاج ملموس و اگر منفعل گردد از آن به برودت دلالت می‌کند بر برودت مزاج او بدون آنکه به سبب امر خارجی عارضی آن را سخونت و برودت عارض شده باشد.[۱۰] معنی جمله این است که اگر طبیب، به وسیله حس لمس، احساس گرمی یا سردی در شخصی نماید، دلالت بر گرمی یا سردی مزاج آن شخص دارد، مشروط بر این که گرمی و سردی به سبب امر خارجی عارض نشده باشد؛ در مباحث جداگانه‌ای تحت عنوان: سخنات و مبردات، کلیه عوامل گرم‌کننده و سردکننده بدن را که باعث افزایش یا کاهش درجه حرارت اشخاص می‌شود ذکر کرده‌اند.[۱۱]
در سال‌های اخیر نرم‌افزارهایی نیز برای تشخیص مزاج طراحی شده‌است که از جمله آن‌ها می‌توان به آزمون مزاج‌سنجی که در سایت طبایع[۱۲] ارائه شده‌است اشاره کرد؛ و البته نظر یک پزشک حاذق دقیق‌تر خواهد بود.

به‌طور کلی صاحبان هریک از مزاج های چهارگانه در یک سری ویژگی‌های ظاهری و اخلاقی و رفتاری مانند هم هستند. برای مثال سوداوی‌ها افرادی ریز بین و واقع نگرند و دموی‌ها افرادی بلند پرواز و سخت کوش. مزاج‌شناسی بررسی مجموعه ای از مؤلفه‌ها ـ من جمله رنگ پوست، جثه و هیکل، حالت اجزای صورت مثل بینی و چشم‌ها، میل و توان جنسی، عادت‌های رفتاری و …. ـ در یک فرد برای تشخیص مزاج وی می‌باشد .[۱۳]

قدما معتقد بودند ارتباط تنگاتنگی مابین سال‌های عمر انسان و مزاج او وجود دارد.

در این تقسیم‌بندی اختلاف نظرهایی وجود دارد.[۱۴]

قدما معتقد بودند

[نیازمند منبع]

Timeline

تاریخ بیهوشی عمومی
Neuraxial

تاریخ سی‌پی‌آر

گاه‌شمار روان‌کاوی
تاریخچه سازمان‌های روان‌کاوی
تاریخ جراحی اعصاب

پاپیروس‌های پزشکی مصری

گاه‌شمار آنتی‌بیوتیک‌ها

گاه‌شمار واکسن‌ها

مزاج، کیفیتی است در طب سنتی، که همان‌طور که در ذخیره خوارزمشاهی آمده‌است، از مخلوط شدن عناصر چهارگانه در بدن پیدا می‌شود و دارای ۹ قسم است.[۱] دانش شناخت مزاج، از مباحث مهم و بنیادین در طب اخلاط است (که در اذهان عامه به «گرمی» و «سردی» معروف است). قدما معتقد بودند مزاج‌ها از واکنش متقابل اجزاء عناصر چهارگانه متضاد، بوجود می‌آیند.[۲]

عناصر چهارگانه (عناصر اربعه)، شامل آب، باد، خاک و آتش هستند.از واکنش این چهار عنصر دو نتیجه حاصل می‌شود:

همچنین گرمی، سردی، تری و خشکی مزاج حاصل قوای اولیهٔ عناصر است.

مزاج بنا بر تقسیم عقلی به دو قسم کلی تقسیم می‌شود :

چهار مزاج مرکب:

مزاج گرم و خشک

اگر مقادیر عناصر متضاد در ترکیب برابر باشد، مزاج حاصل به اعتدال خواهد رسید؛ ولی اگر نتیجهٔ به دست آمده از ترکیب مقادیر عناصر متضاد در حد وسط نباشد، مزاج حاصل نامعتدل است. هر یک از مزاج‌های بسیط نماد کیفی عنصری از عناصر چهارگانه است.

خاورشناسان و استادان تاریخ علم دربارهٔ اصول قضایای علمی طب قدیم و تفسیر نظرات و معتقدات قدما، تحقیق کرده‌اند ولی موفق به تطبیق دانش مزاج‌شناسی با علم روز نشده و شرح و تفسیر آن را در نوشته‌های خود ناتمام گذاشته‌اند.[۶]
در اواخر قرن نوزدهم میلادی دشامبر[پانویس ۱] (دانشمند و محقق فرانسوی)، در دائرةالمعارف صد جلدی پزشکی مقالهٔ مفصلی تحت عنوان «مزاج»[پانویس ۲] نوشت. در این مقاله دشامبر فقط مزاج‌های دموی، بلغمی، صفراوی و سوداوی را که فهم آن سهل و آسان بوده مورد بحث قرار داده و در خصوص مزاج‌های گرم و سرد و تر و خشک که فهم و تفسیر آن‌ها مشکل بوده، چیزی ننوشته‌است. در واقع، موضوعی را که اساس طب قدیم بر آن استوار می‌باشد، مسکوت گذاشته‌است.[۷]جرج سارتن[پانویس ۳]

نظام معرفتی طب سنتی بر این اساس پی ریزی شده که بیماری در اثر به هم خوردن تعادل اخلاط اربعه یعنی صفرا و دم و بلغم و سودا به وجود می‌آید. ایده عناصر چهارگانه آب و باد و خاک و آتش و اینکه رماتیسم غلبه بلغم در پاست و کابوس شبانه، غلبه سودا در سر، هیچ مبنای تجربی ندارد و مبتنی بر یک دیدگاه فلسفی است.[۸]

دربارهٔ مزاج‌های گرم و سرد، ابن سینا در قانون در طب می‌نویسد: اجناس الدلایل آلتی من‌ها یتعرف احوال الامزجه عشره. (یعنی مزاج‌ها را از ده راه می‌توان شناخت)

در خلاصه الحکمه آمده‌است لامسه بهترین و سریع‌ترین راه ورود به تشخیص مزاج‌ها است. درک این روش حتی برای افراد عادی نیز تا حدودی آسان است؛ لذا این راه را بر سایر راه‌ها مقدم داشته‌اند.
طبیب باید خود مزاج معتدل داشته باشد، و اگر از لمس متوجه اختلاف دما نگردد، خواهد دانست که آن شخص، دارای مزاج معتدل است. اگر شخص لمس‌کننده خود مزاج معتدل نداشته باشد و بر این حال خود اطلاع داشته باشد، باز می‌تواند به تشخیص مزاج افراد دیگر بپردازد. یعنی اگر طبیب خود درجه حرارت بدنش گرم‌تر از مزاج معتدل باشد و دست به بدن شخص معتدل‌المزاجی بزند، با اینکه حس سردی می‌کند، مع‌هذا چون توجه به این نکته دارد که خودش گرم مزاج است، و به کیفیت اعتدال مزاج هم از راه دقت و تمرین در حس لمس آشنا است، لذا حکم غلطی دربارهٔ مزاج آن شخص نخواهد داد.[۹]

چون لمس نماید و منفعل نگردد لامس از پوست ملموس به سخونت و گرمی در بلدان معتدل‌الهوا دلالت می‌نماید بر حرارت مزاج ملموس و اگر منفعل گردد از آن به برودت دلالت می‌کند بر برودت مزاج او بدون آنکه به سبب امر خارجی عارضی آن را سخونت و برودت عارض شده باشد.[۱۰] معنی جمله این است که اگر طبیب، به وسیله حس لمس، احساس گرمی یا سردی در شخصی نماید، دلالت بر گرمی یا سردی مزاج آن شخص دارد، مشروط بر این که گرمی و سردی به سبب امر خارجی عارض نشده باشد؛ در مباحث جداگانه‌ای تحت عنوان: سخنات و مبردات، کلیه عوامل گرم‌کننده و سردکننده بدن را که باعث افزایش یا کاهش درجه حرارت اشخاص می‌شود ذکر کرده‌اند.[۱۱]
در سال‌های اخیر نرم‌افزارهایی نیز برای تشخیص مزاج طراحی شده‌است که از جمله آن‌ها می‌توان به آزمون مزاج‌سنجی که در سایت طبایع[۱۲] ارائه شده‌است اشاره کرد؛ و البته نظر یک پزشک حاذق دقیق‌تر خواهد بود.

به‌طور کلی صاحبان هریک از مزاج های چهارگانه در یک سری ویژگی‌های ظاهری و اخلاقی و رفتاری مانند هم هستند. برای مثال سوداوی‌ها افرادی ریز بین و واقع نگرند و دموی‌ها افرادی بلند پرواز و سخت کوش. مزاج‌شناسی بررسی مجموعه ای از مؤلفه‌ها ـ من جمله رنگ پوست، جثه و هیکل، حالت اجزای صورت مثل بینی و چشم‌ها، میل و توان جنسی، عادت‌های رفتاری و …. ـ در یک فرد برای تشخیص مزاج وی می‌باشد .[۱۳]

قدما معتقد بودند ارتباط تنگاتنگی مابین سال‌های عمر انسان و مزاج او وجود دارد.

در این تقسیم‌بندی اختلاف نظرهایی وجود دارد.[۱۴]

قدما معتقد بودند

[نیازمند منبع]

Timeline

تاریخ بیهوشی عمومی
Neuraxial

تاریخ سی‌پی‌آر

گاه‌شمار روان‌کاوی
تاریخچه سازمان‌های روان‌کاوی
تاریخ جراحی اعصاب

پاپیروس‌های پزشکی مصری

گاه‌شمار آنتی‌بیوتیک‌ها

گاه‌شمار واکسن‌ها

مزاج شناسی مهمترین بخش در فهم طب سنتی ایران و همچنین طب اسلامی است و تا مزاج بیمار مشخص نشود، بیماری او قابل درمان نخواهد بود.در حالی که در پزشکی امروز متاسفانه این اصل به کلی فراموش شده است و به عنوان مثال برای درمان دیابت به فردی که مزاج گرم یا سرد دارد یک مدل دارو داده می شود. در حالی که در پزشکی سنتی، تشخیص مزاج در ابتدای کار انجام و سپس به حوزه درمان پرداخته می شود.

متخصصان طب سنتی بر این باورند که رژیم غذایی شامل فست فودها و غذای آماده باعث افزایش سودا می شود و شاید یکی از دلایل کم تحملی و پرخاشگری و ناهنجاری های رفتاری به دلیل افزایش سودا ی ناشی از تغذیه ناسالم امروزی باشد.

سید جواد علوی اظهار داشت:طبع بهار گرم وتر, تابستان گرم و خشک, پاییز سرد و خشک, زمستان سرد وتر است. از دیدگاه طب سنتی هر فرد در فصل خاصی راحت ترند و بدنشان سرحال تر است. یعنی هر فردی مزاج خاصی دارد.

چه افرادی از فصل بهار خوش شان می آید

مزاج گرم و خشک

به گفته وی افرادی که دارای مزاج سرد و خشک هستند در فصل بهار احساس راحتی و آرامش بیشتری دارند چرا که طبع فصل بهار گرم و تر است و مزاج سودا سرد و خشک این تضاد به این افراد حال بهتری می بخشد و بهار موافق سوداوی مزاجان است.

این کارشناس طب سنتی افزود:ولی به دلیل اعتدال مزاج فصل بهار این اعتدال به بدن کمک می کند که بدن با بیماری ها مبارزه کنند و بروز بیماری های بلغمی یا صفراوی یا سوداوی نیز در بهار بیشتر است.

افرادی که مزاج گرم و تر دارند افرادی هستند با روابط عمومی بالا طوری که خیلی زود با اطرافیان ارتباط برقرار می کنند و در جمع به شوخی و بذله گویی می پردازند

علوی ادامه داد:در فصل تابستان صفرا بیشتر است و مانند سردردها, حالت تهوع و گرمازدگی و تابستان مناسب بلغمی هاست یا افرادی که دارای مزاج سرد و تر هستند.

افرادی که مزاج گرم وخشک دارند رفتارهای تند و تیزی دارند و در تمام اعمال و رفتار سرعت عمل بالایی نشان می دهند. این افراد زود تصمیم می گیرند و خیلی زود تصمیم خود را به اجرا در می آورند.

وی بیان داشت:بیماری های سرد و خشک در پاییز بیشتر است. انواع اگزماها و حساسیت های پوستی و دعواهای زن و شوهرها خود نشانه افزایش سودا در خون است.

افرادی که مزاج سرد و خشک دارند دقیق و حساسند و به جزئیات بسیار توجه می کنند که این موضوع برای انجام کارهایی که نیاز به دقت و توجه زیاد دارد، مناسب است. اما اگر غلبه سودا زیاد شود باعث بدبینی و وسواس می شود

این کارشناس طب سنتی اضافه کرد:افرادی که سودای زیاد دارند و خشکی در بدنشان غلبه دارد, حساس, زودرنج و شکاک می شوند. جزءنگری خود نشانه افزایش سودا در خون است.

افرادی که مزاج سرد و تر دارند بسیار آرام، صبور و حرکاتشان کند است. این افراد به طور معمول بسیار دیر برای انجام کارها تصمیم می گیرند به طوری که حوصله اطرافیان را سر می آورند.

راه کار آرامش افراد عصبی

علوی افزود:وقتی افراد عصبانی هستند و صفرا در بدن فوران می کند, این افراد باید جای خود را تغییر دهند مثلاً از حیاط بروند داخل خانه یا اینکه اگر ایستاده اند باید بنشینند و کاری کنند که صفرا فرونشیند که خود موجب آرامش می شود.

وی خاطرنشان کرد:زنان برای مردان عصبانی خود یک نوشیدنی خنک مانند سکنجبین آماده کنند و در بدو ورود آنها به خانه به همسرشان بدهند, خود موجب کاهش شدت عصبانیت آنها می شود.

توجه : ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.

۰۹ دی ۱۳۹۷

دیدگاه‌ها برای تغذیه های مزاج سرد و گرم بر مبنای طب سنتی بسته هستند

📌 #لیست_مواد_غذایی_به_تفکیک_طبع 💥 با خوردن مواد غذایی، بدن انسان از دو منظر دچار تغییراتی میگردد. ❗️منظر اول سردی و گرمی بدن است. بعضی از مواد غذایی، گرما بخش جسم آدمی  هستند و برخی سرد کننده (سست کننده). ❗️منظر دوم تری و خشکی یعنی میزان آب بدن. بعضی از مواد غذایی رطوبت بخش هستند و باعث زیاد شدن مایعات بدن می … ادامه مطلب »

۰۵ دی ۱۳۹۶

دیدگاه‌ها برای رژیم‌های مفید برای افراد صفراوی مزاج بر مبنای طب سنتی بسته هستند

?بهترین روش برای اینگونه افراد این است که از خوردن چای و گرمی‌جات جدا بپرهیزند. ?در غیر این صورت دچار بیماری‌های کبدی مثل کبد چرب و در صورت عدم رعایت نهایتا دچار بیماری سیروز کبدی می شوند. ?تخلیه معده این افراد به روش قی کردن دوره‌ای بسیار مناسب است. ?بهترین دارو برای این افراد هندوانه، گرمک،‌ کدو خورشتی، هویج فرنگی،‌ … ادامه مطلب »

۳۱ تیر ۱۳۹۶

دیدگاه‌ها برای پوست و علل خشکی و راهکارهای درمانی بر مبنای طب سنتی بسته هستند
مزاج گرم و خشک

‌ ‌ ?فیزیوپاتولوژی خشکی پوست و درمانش در طب  : ?اعتقاد طب سنتی این است که خشکی پوست در میان افرادی با مزاج‌های «گرم و خشک» و «سرد و خشک» شایع‌تر است. غلبه سردی و خشکی در این افراد باعث خشکی بیشتر پوست و در نتیجه، خارش خواهد شد. ضمن اینکه مصرف خوراکی‌هایی با مزاج‌های گرم و خشک و سرد و خشک هم می‌تواند … ادامه مطلب »

۰۳ شهریور ۱۳۹۵

دیدگاه‌ها برای آلبالو کاهنده فشارخون و ضد صفرا و ضد سنگ صفرا و کاهنده قندخون و لاغر کننده بسته هستند

آشنایی با خواص آلبالو خواص درمانی: – آلبالو باعث کاهش فشار خون می‌شود، بنابراین مصرف آن برای افرادی که دارای فشارخون بالایی هستند مفید است؛ علاوه بر این، غلظت خون را کم می کند و برای رفع مشکل کم‌خونی توصیه می‌شود. – آلبالو خاصیت صفرابری دارد و به دفع سنگ کلیه و کیسه صفرا کمک می‌کند. البته می‌گویند اگر آب … ادامه مطلب »

۱۳ دی ۱۳۹۴

دیدگاه‌ها برای تغذیه مزاج صفراوی ( گرم و خشک ) با نگاهی به طب سنتی چیست بسته هستند

س :؛ فهرست پرهیزهای تغذیه ای برای مزاج صفراوی یعنی بدن گرم و خشک کدام هستند. ج : اب یخ + اب جوش خوردن + نان بربری و فانتزی + آش رشته + ماکارونی و حتی رشته فرنگی + سیر زیاد مگر بصورت تفننی روزی یک گرم خوردن +خشکبار با نمک + تخمه جات با نمک + خیارشور + گوشتهای … ادامه مطلب »

۰۸ دی ۱۳۹۴

دیدگاه‌ها برای تغذیه های با مزاج گرم را با نگاه طب سنتی بهتر بشناسیم : بسته هستند

کباب ها بالاخص با گوشت گوسفند با پودر سماق + آبگوشت بره از ناحیه گردن + آبگوشت نخود آب + آبگوشت مغزدانه های خشکبار مثل بادام شیرین + قورمه پلو + قورمه سبزی + فسنجان با رب انار شیرین + گوشت گنجشک + گوشت کبوتر بالاخص سرچاهی + خروس محلی + مرغ محلی + تخم مرغ محلی + بلدرچین + … ادامه مطلب »

۳۰ آبان ۱۳۹۴

دیدگاه‌ها برای بارداری و زردی کودکان را با نگاهی به طب سنتی مدیریت کنیم بسته هستند

سوال سلام،ببخشید آقای معارفی آیا گرمی خوردن مادر در بارداری در زردی گرفتن نوزاد نقشی داره؟ پاسخ درباره زردی کودک  بلی مادری که‌ذاتا گرم مزاج است + همسرش و اطرافیان پی در پی به او تغذیه گرم ( اعم از جنس خشک و یا تر ) داده باشند قطعا موقع تولد کودک زردی دارد پس قبل از زایمان نوع تغذیه … ادامه مطلب »

۰۹ آبان ۱۳۹۴

دیدگاه‌ها برای تغذیه برای چهار مزاج (بلغمی و دموی و صفراوی و دموی )از منطر طب سنتی چیست بسته هستند

بالاخره طب سنتی برای تغذیه سالم هر مزاج دموی گرم و تر  مزاج صفراوی گرم و خشک  مزاج بلغمی سرد و تر  مزاج سوداوی سرد و خشک  چه دستورالعملی دارد ❗❗❗ ???????? الف) غذاهای مناسب طبع صفرا: غذاهای با طبع سرد و تر برای افراد صفراوی مناسب است، به شرطی که اصل متعادل سازی با مصلحات، رعایت شود. بطور مثال؛ … ادامه مطلب »

جستجو در سایت

گرم مزاجها چه بخورند و چه نخورند

غذاهای مخصوص گرم مزاج ها،گرم مزاجها چه بخورندمزاج گرم و خشک

یکی از گروه‌هایی که در دسته مزاج‌های گرم قرار می‌گیرد، افراد با مزاج گرم و خشک است. این افراد لاغراندام بوده و رنگ چهره آن‌ها متمایل به زردی است. تحمل گرما را ندارند و معمولاً خواب کمی دارند. افراد با مزاج گرم و خشک، عطش زیاد و دهانی خشک دارند، زود عصبانی می‌شوند و زود هم آرام می‌گیرند. این افراد پر جنب‌وجوش و پر انرژی هستند.

از دیدگاه طب سنتی افراد با مزاج گرم برون‌گرا و اجتماعی هستند و باید در مصرف برخی غذاها مثل ماکارونی و فست فود پرهیز داشته باشند.

 

 

متخصص طب سنتی اعلام کرد افرادی که دارای مزاج گرم و خشک هستند بهتر است گوشت قرمز و سیر و پیاز کمتر بخورند و در مقابل سوپ جو، کدو و اسفناج برایشان مناسب است.

غلامرضا کرد افشاری، متخصص طب سنتی گفت: یکی از گروه‌هایی که در دسته مزاج‌های گرم قرار می‌گیرد، افراد با مزاج گرم و خشک است. این افراد لاغراندام بوده و رنگ چهره آن‌ها متمایل به زردی است. تحمل گرما را ندارند و معمولاً خواب کمی دارند. افراد با مزاج گرم و خشک، عطش زیاد و دهانی خشک دارند، زود عصبانی می‌شوند و زود هم آرام می‌گیرند. این افراد پر جنب‌وجوش و پر انرژی هستند.

این متخصص طب سنتی افزود: برای افراد با مزاج گرم و خشک مصرف بالای سیر، پیاز، ادویه‌های تند، گوشت قرمز، موز، خربزه،‌ آناناس، انجیر، غذاهای سرخ‌کرده، گردو، پسته، فندق و نارگیل مضر است. مصرف زیاد این نوع مواد غذایی بدن این افراد را از حالت تعادل خارج می‌کند و آن‌ها را دچار علائمی مثل خشکی پوست، اضطراب، بی‌خوابی و تپش قلب می‌کند. در مقابل، مصرف سوپ جو و گوشت مرغ، آش تشکیل شده از ماست،‌ کدو، اسفناج و گشنیز برای آن‌ها مناسب است.

شربت‌های مناسب برای این گروه نیز شربت لیمو، آلو، نارنج، ماءالشعیر، سکنجبین و دوغ ترش است و مصرف هویج، انار، سیب، گلابی،‌ آلبالو، زرشک،‌ گوجه سبز، کدو و اسفناج برای این افراد توصیه می‌شود.

 

 

در طب سنتی و در گروه افراد با مزاج گرم دو نوع تقسیم‌بندی وجود دارد. گروهی از افراد دارای طبع گرم و تر هستند که در گروه طبع بهاری یا دموی قرار می‌گیرند و گروهی مزاج گرم و خشک دارند که به گروه صفرا مزاج‌ها مشهورند.

 

 

افراد با مزاج گرم و تر یا دموی دارای حجم خون بالایی هستند اشتهای زیادی برای غذا خوردن دارند و به همین دلیل معمولاً دارای اضافه‌وزن و چاقی هستند و رنگ چهره آن‌ها متمایل به قرمز است. این افراد از نظر شخصیتی، روحیه‌ای مهربان و برون‌گرا دارند و بسیار اجتماعی هستند و چون مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌های مغزی هستند باید از غذاهایی با طبع لطیف برای کاهش غلظت خون خود استفاده کنند.

افرادی که دارای مزاج گرم و تر یا دموی هستند بهتر است غذاهای نشاسته‌ای کمتر بخورند و مصرف فست‌فود و سرخ‌کردنی و غذاهای تند و پرادویه برایشان خوب نیست. در عوض مصرف خاکشیر، تخم ریحان، سوپ یا آش جو، نان جو، برگ زردآلو، هلو و انجیر برای این افراد مناسب است . این افراد باید مصرف آب یخ، نوشابه، تخم‌مرغ، بادنجان، نوشیدنی همراه با غذا، ترشی، سرکه، سیر و چای را کم کنند.

 

 

افراد با طبع گرم و خشک، این افراد لاغراندام هستند و رنگ چهره‌شان سفید است. این افراد دچار دهانی خشک هستند کم‌خواب بوده و به مصرف ترشی علاقه دارند به طوری که به مصرف لواشک و سرکه و غذاهای سرد مثل خیار و کاهو علاقه دارند.

این گروه از افراد نباید پرخوری کنند و باید مصرف شیرینی را کم کنند. همچنین غذاهای پرحجم مثل آش رشته و ماکارونی برایشان مفید نیست.

میوه‌هایی مثل انار و شاتوت، زرشک، تمشک، زردآلو، هلو، سیب، گلابی و خیار برای آن‌ها مفید است و مصرف هویج، کاهو، کدو، اسفناج، گشنیز و نخودفرنگی برایشان توصیه می‌شود.

مقاله از : غلامرضا کرد افشاری متخصص طب سنتی

 

سرد مزاجها چه بخورند چه نخورند

علت سرد مزاجی زنان چیست

علت سرد مزاجی مردان

مزاج گرم و خشک

امکانات فوق شامل خریدارای سی دی مقالات سایت و مجموعه آموزشی زوج خوشبخت نیز می شود

مشاهده دسته بندی :
مقالات مقالات پزشکی و بهداشتی

بازدید :
130654

این مطلب را به اشتراک بگذارید
و در گوگل محبوب کنید

عضویت در خبرنامه



بخش مشاوره و پرسش و پاسخ

شناسه کاربری 

رمز عبور             

  

عضویت در سایت


دسته بندی مطالب

مطالب روابط جنسی و زناشویی

مطالب دوران قبل از ازدواج

مطالب پزشکی و سلامت

مطالب تربیت فرزندان

مطالب احکام شرعی

مطالب روانشناسی

مطالب اجتماعی

مطالب صوتی

ویدئو

خدمات عمومی


 


 افراد آنلاین :


40474


بازدید امروز:


58051


بازدید دیروز:


202717991


آمار کل:

مشاوره
ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و
معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این
سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

این اخلاط خصوصیات سرد و گرم داشته و در بدن جایگاه مشخصی دارند. سودا در طحال، صفرا در کیسه صفراوی، خون در کبد و بلغم در لنف‌های سراسر بدن جای گرفته‌اند.

خوب است بدانید مزاج صفراوی خصوصیت آتش دارد و گرم و خشک است. مزاج دموی (خون) ماهیت هوا دارد و گرم و تر است.

مزاج بلغمی خصوصیت آب دارد و سرد و تر و مزاج سوداوی ماهیت خاک دارد و سرد و خشک است. اگر در افراد دو مزاج بلغمی و سوداوی غالب باشد طبع بدن سرد و اگر دو مزاج دموی و صفراوی غالب باشد طبع بدن گرم است.


گرم مزاجیم یا سرد مزاج؟

قبل از پاسخ به این پرسش لازم است بدانید پایه اصلی طب سنتی برخلاف طب مدرن امروزی بر اساس شناخت نوع مزاج و طبیعت انسان بوده و برهمین اصل خوراکی‌هایی تجویز می‌شود که بتواند مزاج را متعادل و علائم بیماری را التیام بخشد البته این را هم بدانید در به‌کارگیری طب سنتی نباید افراط و تفریط کرد، چرا که در هر صورت بشر برای درمان بیماری‌های حاد و سخت نیاز به طب مدرن و داروهای شیمیایی و جدید آن دارد، اما تحقیقات نشان داده است طب سنتی در مقایسه با طب امروزی اثرگذاری بیشتری در التیام و درمان بیماری‌های مزمن، ویروسی و اختلالات گوارشی دارد.

اما بر اساس چه خصوصیاتی ماهیت مزاجی‌مان را بشناسیم؟ بیشتر کسانی که رنگ پوستشان سفید است سرد مزاج هستند.

در سرمای زمستان براحتی گرم نمی‌شوند. خواب را به فعالیت روزانه ترجیح می‌دهند. بیشتر آنها کم‌حوصله و بی‌حال بوده و از کمبود انرژی رنج می‌برند. درونگرا بوده و در محاورات احساسات خود را بروز نمی‌دهند و کمتر عصبی می‌شوند و بیشتر عصبانی می‌کنند‌! نبض آنها آرام می‌زند و عروق خونی‌شان باریک است. مستعد ابتلا به پارکینسون، MS، سوزش و نفخ معده، سرگیجه، تهوع و سردرد هستند.

اما افراد گرم مزاج، پرانرژی، چالاک، زرنگ و زودفهم هستند. رنگ پوست آنها اغلب سرخ و تیره است و رگ‌هایشان نمایان. برونگرا بوده و در محاورات سرعت در سخن گفتن و پیوستگی گفتار دارند و سریع احساساتشان را بروز می‌دهند.مزاج گرم و خشک

گرمای تابستان برایشان زجرآور است و عطش زیادی دارند. این افراد به دلیل ضربان‌ قوی قلب، اندام‌های پرخون، محرک و فعالی دارند.


غذای دو مزاج گرم و سرد

بدن هر کسی با دریافت یکسری غذاها واکنش مخصوصی را از خود نشان می‌دهد. مثلا شنیده‌اید که می‌گویند فلان کس با خوردن یک خیار سردی‌اش می‌کند و دیگری با مصرف یک مویز گرمی‌اش می‌کند. این همان ارتباط میان نوع غذاها با ماهیت مزاج ماست که اگر رعایت نشود اثرات ناگوار گرمی و سردی در غالب علائم بیماری بروز می‌کند.

به همین دلیل هم سالخوردگان گرم و سرد چشیده روزگار ما همیشه به رعایت توازن میان انواع خوراکی‌ها توجه کرده‌اند و از قدیم غذاها و نوشیدنی‌هایی چون دوغ با کاکوتی، باقلا با گلپر، آبگوشت با آویشن، ماهی با گردو و فلفل، برنج با زیره، پنیر با گردو، گوشت با سماق، ماست با نعناع، کاهو با سکنجبین یا کله پاچه با دارچین را با یکدیگر مناسب می‌دانسته‌اند.

اما کدام غذاها گرم و کدام‌یک سرد است؟ به گفته متخصصان طب سنتی گوشت گوسفند، شتر، بوقلمون، مرغابی، انواع شیرینی‌ها، کشمش، خرما، عسل، ارده، انجیر، انگور، موز، خرمالو، خربزه، گردو، نمک، روغن، هل، تخم‌مرغ، نان گندم، اغلب ادویه‌جات و غذاهای فرآوری شده همچون سوسیس و کالباس طبع گرمی دارند، اما از غذاهای سرد می‌توان به گوشت گاو، گوساله، مرغ، ماهی، برنج، ماست، خیار، هندوانه، جو، ماش، باقلا، ذرت، زرشک، انواع لبنیات، کدو، ریواس، قارچ، تمبرهندی، گوجه‌سبز، چغاله بادام، گیلاس، کاهو، آلو، انار، سرکه و آب یخ اشاره کرد.

نکته جالب‌تر آن‌که از امام صادق(ع) نقل است میوه‌ها را به صورت فصلی بخورید. چرا که فصول سال هم طبع گرم و سرد دارند و میوه، سبزی و غذاهای آن فصل با مزاج ما هماهنگ‌تر است.

این را هم بدانید زیاده‌روی در مصرف غذاهای گرم موجب تب، یبوست، جوش، بوی تند ادرار، پرفشاری خون، آشفتگی، بی‌قراری، عطش و سرگیجه می‌شود که با مصرف غذاهای سرد می‌توان اثرات آن را تعدیل کرد، اما مصرف زیاد غذاهای سرد هم باعث دل درد، نفخ، اسهال، گرفتگی عضلات، سستی و ضعف، تکرر ادرار، روماتیسم، دست و پای سرد و ترشح زیاد بزاق می‌شود.


غذاهای مناسب مزاج‌های چهارگانه

اما پرسش اصلی آن‌که متخصصان چه رژیمی را برای مزاج‌های چهارگانه مناسب دانسته‌اند؟

مزاج صفراوی‌ها گرم و خشک است و افراد با این مزاج پوست خشک، موهایی مجعد و رنگ زردی دارند. یبوست، ادرار تیره، کم‌اشتهایی، عطش، تلخ‌شدن دهان، سردرد، سرگیجه و دیدن خواب‌های ترسناک از نشانه‌های مزاج صفراوی است. غذاهای چرب و سنگین صفرا را زیاد کرده و مصرف غذاهای سرد توصیه می‌شود.

مزاج دموی‌ها گرم و تر است و تعادل آن به ترکیبات شیمیایی موجود در خون مربوط می‌شود. افراد با این مزاج پوست مرطوب با منافذ باز دارند و پرمو و پراشتها هستند.

افزایش این مزاج موجب سنگینی، شیرین شدن دهان، قرمزی زبان و سرخی پوست می‌شود. پرخوری بر حالت دموی مزاج می‌افزاید و استفاده از غذاهای سرد، میانه‌روی در خوردن و نوشیدن زیاد آب رقیقی خون را زیاد و از حرارت بدن می‌کاهد.

مزاج سوداوی‌ها سرد و خشک و سنگین‌ترین مزاج است. پوست این افراد خشک و تیره و مزه دهانشان شور یا ترش است. زیادی این مزاج فرد را دلتنگ، بی‌حوصله و افسرده می‌کند و اگر به تعادل نرسد اختلالات روحی ظاهر می‌شود.

غذاهای مانده، بیات، نمک‌سود و دودی، سودا را زیاد می‌کند و خوردن یخ و مصرف غذاهای فرآوری و سرخ شده برای این افراد مضر بوده، اما غذاهای گرم توصیه می‌شود. مزاج بلغمی‌ها سرد و تر است.

پوست این افراد سرد و نرم بوده و موها صاف و کم‌پشت و ریزش و پیدایش موی سفید پیش از موعد در آنها شایع است.

غذاهای سردی بخش همچون لبنیات، ترشی و سرکه بلغم را زیاد می‌کند و بهترین غذا برای این مزاج غذاهای گرم است.


فاخره بهبهانی‌ -‌ جام‌جم

ارسال نظر


نظرات شما ( 24 نظر )

مزاج گرم و خشک
مزاج گرم و خشک
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *